Törkeä ja tietoinen rikkomus

Volkswagenin päästömittauskohu on kuin autoalan doping-skandaali.

Volkkari jäi viime viikolla Yhdysvaltain markkinoilla rumasti kiinni autojensa typpipäästöjen tahallisesti vääristelystä. Yhtiö myöntää, että huijauksen kohteena on jopa 11 miljoonaa autoa – eli 11 miljoonaa auton omistajaa.

Kyse ei ole kuitenkaan pelkästään auton ostajien harhaanjohtamisesta. Analyytikkojen arvioiden mukaan näiden autojen typpipäästöt ovat todellisuudessa jopa 40-kertaiset sallittuun maksimiin nähden. Näiden 11 miljoonan auton typpipäästöt ovat siis samaa luokkaa kuin Britannian kaikkien voimalaitosten, teollisuuden ja maatalouden yhteenlasketut vuosipäästöt.

Typpipäästöt ovat hengitettynä vakava haitta ihmisten terveydelle ja siksi niitä on tarve rajoittaa. Niinpä Volkswagenin tapauksessa kyseessä on törkeä ja tietoinen rikkomus ympäristösääntelyä kohtaan.

Yhdysvalloissa tapaus on johtanut autojen takaisinvetoihin. Volkkaria uhkaa myös pahimmillaan 18 miljardin (!) dollarin sakot ja lisäksi yhtiö joutuu varautumaan korvauksiin ja kompensaatioihin, joiden kokonaiskustannus voi sekin olla 6,5 miljardin euron luokkaa.

Se, että ”Kansanauto” jäi huijauksestaan kiinni nimenomaan Pohjois-Amerikan markkinoilla osoittaa eurooppalaisen markkinavalvontajärjestelmän vuotavan kuin seula. Järjestelmän viat ovat tosin olleet tiedossa ja EU-tasolla valmistellaankin mittausvaatimusten muuttamista siten, että ne vastaavat enemmän todellisia ajo-olosuhteita.Työsarkaa tulee kyllä riittämään.

Autoteollisuus on monessa suuressa EU-jäsenmaassa merkittävässä roolissa ja näin voimakkaasti vaikuttamassa myös näiden maiden politiikkaan. Väännöt jäsenmaiden kesken ovat neuvostossakin kovia, mutta ei kansan äänenä täällä Brysselissä toimiva Euroopan parlamenttikaan ole valitettavasti yksimielinen ympäristöasioissa.

Oikeistoryhmillä täällä on kyllä suuri kiinnostus kunnioittaa ympäristöarvoa ja luvata yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista – kunhan vaan mitään ei ihan oikeasti tarvis teherä. Kun ehdotuksia toden teolla aletaan valmistelemaan ei aikataulua tai mitattavia vähennystavoitteita saisi asettaa. Niinpä niin, näinhän ne asiat etenee ja maailma pelastuu, vapaaehtoisuudella ja pyhällä hengellä.

Tein Volkswagen tapaukseen liittyen kysymyksen komissiolle parlamentin lokakuun täysistuntoon. Toivon komission ryhtyvän toimiin tämän tapauksen ja koko alan tutkimiseksi sekä odotan heiltä ehdotusta siitä, kuinka alan markkinavalvontaa tulisi kehittää, jotta kuluttajien luottamus testituloksiin saadaan palautettua.

Pelkäänpä, että tämä julkitullut Volkswagenin tapaus on vain alkusoittoa ja edessä on vielä muitakin paljastuksia. Autoteollisuudessa pärjätään teknologisella osaamisella eikä etumatkaa kilpailijoille haluta antaa.

Jään pelonsekaisin tuntein odottamaan muiden valmistajien doping-testien tuloksia.

Jaa: