Huijausta kansalaisten kustannuksella

Euroopan sisämarkkinakomissaari Bienkowska oli tiistaina parlamentin kuultavana Volkswagenin päästömittaushuijauksen johdosta.

Minä ja muut parlamentin jäsenet pyysimme komissiota selvittämään, onko autojen päästömittauksia manipuloitu Yhdysvaltain tavoin myös Euroopassa, koskeeko manipulaatio myös muita kuin typenoksidipäästöjä, ja mitä päästötestien luotettavuuden parantamiseksi voidaan tehdä.

Kannattaa muistaa, että ”asianomistajina” tässä päästöhuijauksessa eivät ole pelkästään Volkswagenin omistajat tai valtiot ja kauppa-alueet, joiden ympäristösääntelyä huijauksella on kierretty.

Pahimmin on petetty Euroopan kansalaiset, joiden hengitysilman laatuun ja muihin elinolosuhteisiin huijaus tässä laajuudessa vaikuttaa. Enää ei tarvitse ihmetellä, miksi kaupunkien ilmanlaatu ei tunnu kohentuvan niin ripeästi kuin laskennallisesti pitäisi.

Kärsijöinä olemme nimenomaan me eurooppalaiset, sillä täällä myydyistä uusista autoista lähes puolet on diesel-autoja.

Jotkin EU-maat kuten Saksa, Italia ja Ranska ovat jo käynnistäneet oman tutkintansa markkinoillaan olevien autojen osalta. Lisäksi esimerkiksi Ruotsin valtio suunnittelee kannetta Volkswagenia kohtaan, koska ilmoitettua suuremmat päästöt olisivat oikeuttaneet valtion suurempaan verokertymään.

Suomen liikenneministeri Berner on todennut, ettei Suomi ole aikeissa ryhtyä toimiin Volkswagenia vastaan, sillä Suomessa verotus määräytyy autojen hiilidioksidipäästöjen eikä typenoksidipäästöjen mukaan.

Volkswagenin tapaus jättää joka tapauksessa suuren mainehaitan jälkeensä. Eurooppalaisen autoteollisuuden maine on nyt mustattu ja lisäksi keskustelu diesel-autojen tulevaisuudesta saa tästä varmasti vettä myllyynsä. Nähtäväksi jää riittävätkö Kansanauton kirstussa rahat sotkusta aiheutuvien korvausten maksamiseen.

Suurimman kolauksen koki kuitenkin EU epäonnistuessaan pahasti kotimarkkinoidensa valvonnassa. Tämä ei rakenna luottamusta meihin neuvotteluosapuolena Pariisin joulukuisen ilmastokokouksen alla.

Jaa: