Puhdas ilma on prioriteetti

Huomenna äänestykseen tuleva RDE-vastalause, eli autojen todellisia päästöjä käsittelevä äänestys, tulee varmasti jakamaan parlamenttia.

Kyse on dieselautojen typen oksidien päästöistä. Tällä hetkellä asetus määrittelee päästörajan 80 mg kilometrille. Komissio esittää, että koska on käynyt ilmi että autojen testaus on ollut epäluotettavaa, me löyhentäisimme dieselautojen typen oksidien päästörajoja.

Eli kun tiukkoja rajoja ei ole noudatettu, annettaisiin lisää löysää. Kun parlamentti keskusteli asiasta tammikuussa, komissaari Bienkowska selitti, että koska dieselautot ylittävät tällä hetkellä päästörajoitukset 4-5-kertaisesti, ehdottaa komissio sääntelyyn merkittäviä muutoksia ja ”uniikkia ja sopivaa” ratkaisua.

Noin puolet EU -kansalaisista asuu kaupungeissa, joissa liikenne on suurin ilmanlaatuun vaikuttava tekijä. Huono ilmanlaatu aiheuttaa Euroopan unionin alueella yli 430 000 ennenaikaista kuolemantapausta vuosittain ja arviolta 940 miljardin vuotuiset terveysvaikutuksista aiheutuvat kustannukset. Kun puhumme ilmansaasteista, puhumme todella merkittävästä ongelmasta.

On käsittämätöntä, ettei liikenteen typen oksidien päästöjä saada kuriin, ja että komissio on peruuttamassa jo asetetuista ja demokraattisesti päätetyistä päästörajoituksista vielä taaksepäin. Kun asetuksessa annettu päästöraja on 80 mg kilometrille, on se 80 milligrammaa kilometrille eikä ensin 168 ja myöhemmin 120 milligrammaa.

Tällainen sitovien päästörajojen ylittäminen ylittää asetuksessa säädetyn täytäntöönpanovallan kirkkaasti, ja tämä asetusehdotus pitää ehdottomasti peruuttaa. Komissiolla on ollut vuosia aikaa saada päästöt kuriin ja tehdä sekä päästömittauksista että tyyppihyväksynnästä luotettavia.

EU-mailla on taatusti järkevämpiäkin rahanreikiä kuin maksaa miljardeja huonon ilmanlaadun terveysvaikutuksista. Odotan edelleen uutta kunnianhimoisempaa, ihmisten elämän ja terveyden turvaavampaa asetusehdotusta, mutta äänestys huomenna lienee tiukka.

Jaa: