Lapiolle ja talikolle töitä

Merja antaa haastattelua vasemmistoryhmän tiedotustilaisuudessa 2.3.

Merja antaa haastattelua vasemmistoryhmän tiedotustilaisuudessa 2.3.

Autoalan päästöhuijauksia tutkiva valiokunta järjestäytyi tänään Euroopan parlamentissa. Vasemmistoryhmän tsekkiläinen Kateřina Konečná toimii valiokunnan varapuheenjohtajana, allekirjoittanut vasemmistoryhmän koordinaattorina, ja kolmas edustajamme on Neoklis Sylikliotis.

Olen tämän valiokunnan ainoa suomalaisjäsen.

Volkswagenin päästöhuijausten paljastuttua autoalan ympärillä on kuohunut skandaali toisensa jälkeen. Volkswagenin lisäksi huijareita paljastui muitakin, ja lehtitietojen mukaan myös suomalainen renkaanvalmistaja on mahdollisesti manipuloinut pörssikurssejaan (ja niihin sidottuja johtajien optiotuloja) huijaamalla rengastesteissä.

Mihin kuluttaja ja kansalainen voi luottaa tämän jälkeen? Mistä meitä laskutetaan, jos annettuihin tietoihin ei voi luottaa?

Autojen päästöhuijaus on siitä surullinen juttu, että kymmenien vuosien aikana on ollut aikaa laittaa asiat kuntoon, mutta eipä ole laitettu. Teknologia on olemassa, koska sitä käytetään vientiin, mutta ei eurooppalaisiin autoihin koska massatuotanto on liian kallista. Ihmishenget ovat ilmeisesti liian kalliita?

Kymmeniä tuhansia ihmisiä kuolee päästöihin ja 930 miljardia tungetaan terveysmenoihin, jotka asiasta syntyvät. Sitten vikistään etteivät rahat riitä terveydenhuollossa mihinkään.

Rahaa ei ole, koska lainsäädäntö ja lainsäätäjä on hampaaton ja eurooppalainen kuluttaja sinisilmäinen. Tänään työnsä aloittaneella EMIS-valiokunnalla olisi valtuudet todella tutkia ja hutkia autoalaa, mutta niinpä vain kuuluu jo huhuja kuinka oikeisto aikoo neliraajajarruttaa työtä sen minkä pystyy. Ja parlamenttihan antoi jo tukensa komission lepsuilulle dieselautojen typen oksidien päästörajoituksissa.

Liikenteen päästörajoituksia on pakko kiristää, ellemme todella aio pistää pillejä pussiin ilmastonmuutoksen torjumisen suhteen. Ahne teollisuus kaivaa nyt omaa hautaansa, jos se olettaa että siirtymäaikoja venyttämällä ja lainsäädäntöä vesittämällä eurooppalainen autoteollisuus tulee hyötymään.

Kuluttaja tulee vaatimaan enemmän.

Kyllä on taas lapiolla ja talikolla tässäkin tunkiossa käyttöä.

Jaa: