Polkumyyntiä ja kilpailuvimmaa

Tämä viikko on työskennelty tarmolla liikenteen sosiaalikysymysten parissa.

Tänään emännöin yhdessä kollegoideni Paloma Lopezin (Espanja) ja Rina Ronja Karin (Tanska) kanssa tilaisuutta ”Social Dumping in the Transport Sector” (Sosiaalinen polkumyynti liikennealalla). Keskityimme erityisesti tieliikenteen ja ilmailun haasteisiin. Liikennesektori ei toki ole ainut ala, jossa ongelmia esiintyy, mutta luonteensa vuoksi se on poikkeuksellisen haavoittuvainen: työolot ja olosuhteet kun heijastuvat suoraan turvallisuuteenkin.

IMG_4906

Tilaisuudessa oli paikalla pyynnöstäni muutakin suomalaisääntä, kun Pasi Moisio SKAL:ista kertoi tilanteesta Suomen kuljetusalan näkökulmasta. Parlamentissa on parasta aikaa valmistelussa oma-aloitemietintö sosiaalisesta polkumyynnistä ja niinpä me mepit saimmekin nyt todella hyvän tilannepäivityksen asioiden todellisesta tilasta liikennesektorilla. Parlamentti keskustelee ensi viikolla täysistunnossa myös lähetettyjen työntekijöiden tilanteesta.

Tapasin aamulla myös suomalaisia kuljetusalan liittojen edustajia heidän vieraillessaan Brysselissä. Keskustelimme muun muassa neljännestä rautatiepaketista sekä raideliikenteen tilasta Suomessa. Koska neuvottelut neljännestä rautatiepaketista ovat täällä parlamentin ja neuvoston välillä vielä kesken, ihmetyttää Suomen tarve keulia asiassa. Välillä tekisi mieli täältä oikein kunnolla karjasta että vetäkää nyt h***tti hetki henkeä ennen kuin maamme kaikki palvelut on pian uhrattu ja kansallisomaisuus myyty tämän kilpailunavaamis- ja yksityistämisvimman vallassa.

Keskustelussa kun tuntuu häiritsevästi unohtuvan muun muassa se, että niissä maissa, joissa raideliikennne on jo avattu kilpailulle, ei julkisen rahan tarve liikenteen järjestämiseksi ole muuten yhtään vähentynyt, päin vastoin. Tämän vahvistaa vaikkapa tutustuminen naapurimaamme Ruotsin tilanteeseen. Kilpailuun kiirehtiminen on outoa politiikkaa jos kerran elämme nyt niitä kuuluisia kurjia aikoja.

Huomenna aamulla jatketaan liikenneagendalla Helsingissä kun menen kuultavaksi eduskunnan liikennevaliokunnan kokoukseen kabotaasilainsäädännön muuttamisesta. Tässäkin ollaan koko sydämellä suomalaisen kuljetusalan puolella. Nyt olisi pieni kansallistottelemattomuus unionin suuntaan paikallaan, jotta kotimaan tiet saadaan pidettyä harmaasta taloudesta puhtaana. Nyrkkiä pöytään, sanoo Kyllikki!

Huomenna olen myös mukana Euroopan parlamentin tiedotustoimiston kansainvälisen naistenpäivän tilaisuudessa Helsingissä. Pakolais- ja turvapaikanhakijanaisten turvan ja tasa-arvon puolustamiseen onkin hyvä päättää viikko ja vetäytyä hetkiseksi Kainuuseen lataamaan akkuja ensi viikon täysistuntoviikkoa varten.

IMG_4913

Esimerkkejä sosiaalisesta polkumyynnistä liikennealalla.

Jaa: