Terrierinä talviolosuhteita selittämässä

Aina silloin tällöin Brysselissä törmää lainsäädäntöön, joka kertakaikkiaan ei sovellu Suomen olosuhteisiin.

Nyt tällainen yksityiskohta on ilmennyt tavaraliikenteen melun vähentämiseen tähtäävässä asiakirjassa.

Kyseessä on rautateiden tavaraliikenteen melun vähentämistä koskeva komission yksiköiden valmisteluasiakirja – ei ihme, että asia ei ole juuri Suomessa saanut huomiota.

Asiakirjassa esitetään komposiittimateriaalista valmistettujen jarruanturoiden pakollista käyttöönottoa koko Euroopassa, koska se on kustannustehokkain tapa vähentää rautatieliikenteen melua.

Yhteentoimivuuden periaate edellyttää, että vaatimuksia sovelletaan kaikkien jäsenvaltioiden rautateillä.

Suomen kannalta esitys on paitsi typerä, myös vaarallinen.

Ensinnäkin nyt korjataan ongelmaa, jota Suomessa ei ole. Rautatiemelua ei pidetä ongelmana Suomessa, koska maa on harvaan asuttu eikä rautateiden tavaraliikenne kulje kaupunkien keskustojen läpi. Ainoastaan 2–3 prosenttia väestöstä altistuu rautatiemelulle, eikä rautateiden tavaraliikenteen melusta Suomessa valiteta.

Toiseksi, suomalaisissa talviolosuhteissa komposiittijarrut ovat yksinkertaisesti vaarallisia. Talviolosuhteissa jarrutusmatkat uusilla komposiittijarruilla olisivat testatusti pidemmät, ja VR on raportoinut vaaratilanteista kahden viime talven aikana. Tulevana talvena VR onkin päättänyt rajoittaa komposiittijarrujen käyttöä pohjoisessa Suomessa.

Kirjelmöimme suomalaiskollegoiden kanssa tästä ongelmasta komissiolle elokuussa ja komissaari Bulc vastasi olevansa tietoinen komposiittijarruanturoihin liittyvistä huolenaiheista Pohjoismaissa. Komissio on myös keskustellut useita kertoja tästä asiasta kansallisten viranomaisten kanssa.

Melun raja-arvojen yleisestä soveltamisesta voidaan harkita poikettavan esimerkiksi ilmastollisin perustein. Näin on Euroopan unionin rautatieviraston perustama työryhmä määrittänyt.

Olen eilen kirjelmöinyt asiasta vielä kerran, tällä kertaa DG MOVEn eli komission liikenneosaston virolaiselle pääjohtajalle, Henrik Hololeille.

Toivon että tänään Suomessa vieraileva pääjohtaja Hololei olisi valmis tarkastelemaan asiaa yhdessä rautatieturvallisuudesta vastaavan viraston ERA:n kanssa. Suomen rautatieverkosto ei yhdisty eurooppalaiseen liikenneverkkoon, vaikka yhteismarkkinoilla toimitaankin, eivätkä suomalaiset tavarajunat ajele täältä Keski-Eurooppaan meluamaan.

Ei siis korjata sitä mikä ei ole rikki.

Jaa: