Liikenneherätys!

Ilmastonmuutoksesta ei Suomessa juuri tarvitse kiistellä, mutta liikenteen konkreettisisten päästövähennysten toteuttamisessa meillä suomalaisilla on vielä tekemistä. Brysseliin on turha tulla valittelemaan kovia tavoitteita, Suomen ’erityisolosuhteille’ voi saada vain rajatun määrän ymmärrystä. Toivon, että hallituksen parhaillaan valmistelemassa energia- ja ilmastostrategiassa liikenteen nollapäästöisyyden toteuttamiseen löydetään kunnianhimoisia keinoja.

Kaikki keinot on nimittäin otettava käyttöön: liikenne ahmaisee EU:n energiankulutuksesta neljänneksen ja tuottaa viidesosan EU:n hiilidioksipäästöistä. Eikä ole mikään helppo yhtälö! Testimanipulaatiotapausten ja päästöjen todentamisen puutteiden vuoksi liikenteen todellisia päästöjä ei tällä hetkellä edes luotettavasti tiedetä.

Liikennettä on saatava enemmän raiteille, ja erityisesti kaupunkiseuduilla tullaankin todennäköisesti näkemään nopeaa muutosta. Kaupunkiliikenne tuottaa 23 % Euroopan liikenteen hiilidioksidipäästöistä, mutta valtaosa työ-, koulu- ja asiointimatkoista olisi pyöräiltävissä, käveltävissä tai saavutettavissa joukkoliikenteen avulla. Onnea siis ratikkapäätöksestä, tamperelaiset!

Kyllikin konttori järjesti syyskuussa 2016 Väylät & Liikenne-päivillä työpajan ”Liikenneherätys – kohti hiilineutraalia liikennejärjestelmää”. Työpajassa kerättiin työkalupakki konkreettisista toimenpiteistä kohti hiilineutraalia liikennejärjestelmää. Kurkkaa löytyykö työkalupakista jotain juuri sinulle sopivaa!

Euro on yleensä hyvä konsultti, mutta meidän on mietittävä tarkoin, miten näin suuri muutos toteutetaan oikeudenmukaisesti. Pienituloiset säätelevät jo nyt liikkumistaan taloudellisista syistä eikä maaseudulla joukkoliikennettä juurikaan ole. Toimet on kohdistettava sinne missä liikkumavaraa on.

http://lennatin.info/hiilineutraali/

Jaa: